Golf-reglen

Bold berøres – blev den flyttet?

📁 Fairway & Rough (mest ) 🕔04.December 2014

bold bevæger sig (R 18)Bold bevæger sig, men flyttes ikke

Bolden ligger i højt græs. Spilleren tager stance og kommer til at berøre bolden ganske let med jernet.

Situation 1:
Bolden bevæger sig lidt (rokker / oscillerer), men flyttes ikke fra sin oprindelige position.

Får spilleren straf for berøring af bolden?

Nej – Der er ikke straf. Bolden er ikke kommet til hvile i nyt leje.

R 18 om “Bold i Hvile Flyttet” finder kun anvendelse, hvis bolden er flyttet og spilleren er årsag til flytningen.

 

 Bold i hvile flyttet (R 18)Bolden berøres og flyttes en smule (R 18)

Spilleren tager stance og kommer til at berøre bolden ganske let med jernet.

Situation 2:
Bolden flytter sig en lille smule.
Det koster ét straffeslag, når bolden har flyttet sig. (Bold i hvile flyttet. R 18-2a ).
Bolden skal genplaceres inden slaget slås.

Situation 3:
Bolden har flyttet sig. Bolden spilles uden at den er blevet genplaceret.
Bolden er spillet fra forkert sted (R 20-7a).
2 straffeslag